Lästips: Zealot - the life and time of Jesus of Nazareth

25 Aug 2013

Videon där Reza Aslans skämmer ut Fox News reporter genom klara och enkla svar har gått som en löpeld runt nätet. Jag blev nyfiken och läste boken och kan konstatera att bakom den förnärmade akademikern döljer sig en utmärkt berättare.

Zealot - the life and time of Jesus of Nazareth är en djupdykning i Jesus, men inte som vi kanske har lärt känna honom, som Messias, guds son som vandrade bland oss människor som dom kristna lär oss om. Det här är berättelsen om Jesus från Nasaret, den judiska nationalisten och revolutionären som stod på de fattigas sida och vågade utmana såväl det judiska templet som det mäktiga romerska imperiets makt, och som gick i döden för sin övertygelse.

Aslan sätter in texterna i nya testamentet i sin historiska kontext, men visar samtidigt med stor respekt för deras tillkomst. Bibeln är visserligen tänkt att uttrycka en sanning, men inte den historiska sanningen, utan den eviga sanningen om att kristus är kommen. Det här var självklart för dåtidens historieskrivare, den moderna idén om historia som en exakt vetenskap var inte uppfunnen. (Det tål dock att noteras att även modern historieskrivning sällan är immun mot det här arbetssättet )

Det kanske tydligaste exemplet på hur Nya Testamentet är i direkt konflikt med etablerad historieskrivning handlar om Jesus födelseort: i en av dom bästa berättelserna I nya testamentet anges den till Betlehem, trots att det mesta tyder på att han i själva verket föddes i Nasaret.

I själva verket finns det inga historiska källor som stödjer att dom skulle haft en folkräkning i Galliéen vid den tidpunkten, och om dom hade en så verkar det ytterst osannolikt att dom skulle be folk att orsaka ett stort avbräck i ekonomin genom att ta sig till sin födelseort och vänta där i månader. Inte heller det massmord på nyfödda som omnämns finns det något stöd för utanför bibeln.

Berättelsen är inte heller menad att beskriva ett historiskt faktum, utan den eviga sanning att Jesus är arvtagare till kung David, och det är också därför måste vara född i Betlehem, som de gamla texterna säger.

Vi får läsa om hur Jesus gick, troligen från att vara en fattig bonde (inte snickare) och som arbetare i den närliggande staden Sepphoris mötte både det hårdaste av klassamhällen och den tidens politiska aktivister. Hur han vandrar ut i öknen och blir en lärjunge hos Johannes döparen, och hur han till slut börjar tala i gåtor och metaforer om upproret som måste komma, kanske för att undkomma lönnmördare och spioner som skickats ut både av de tempeltrogna och kejsaren.

Till sist hur efter Jesus död hans arv ivrigt debatteras och sedan Paulus tvingas göra en reningsritual för sina hädiska uttalanden, och hur han oväntat blir räddad från att bli stenad av inga mindre än romarna, vilket ger honom några extra år i livet att formulera den rörelse som skulle växa sig till världens största religion.

Bibeln sätts i ett nytt ljus, och jag tänker på vilken fantastisk politisk thriller det här skulle kunna bli, om vi kunde se bortom religionens rökridåer för att försöka skönja intrigerna, och revolutionerna och framförallt människorna bakom legenden.

Det är en historia värd att berätta.

Boken finns tillgänglig som DRM-skadad ljudbok på Audible och på de vanliga kanalerna för kulturspriding.

comments powered by Disqus